FAQ - Beatles

Beatlesfanklubben får stadig oftere henvendelser fra ungdommer som skal skrive særoppgave om Beatles. Det de vil, er hovedsakelig at vi skal gi dem en kort og grei "Historien om Beatles"-sak, som de skal skrive litt om og levere inn. Det kan vi ennå ikke. Historien om Beatles er såpass grunnleggende at vi regner med at Beatles-fans flest er kjent med den, og de publikasjonene vi har offentliggjort er stort sett artikler og essays om diverse spesialemner innenfor Beatles-historien.

I mellomtiden har vi satt oss ned og lagd denne nettsiden, som tar for seg de vanligste spørsmålene vi får rundt fenomenet The Beatles. Så for de av dere som er litt ukjente med historien: Les og lær!

Hvem var med i The Beatles?
Var John Lennon lederen av The Beatles?
Er ikke en i Beatles død?
Hva var Beatlenes fulle navn?
Opptrådte The Beatles noen gang i Norge?
Hva er fellesbudskapet til the Beatles?
Stemmer det at en av Beatlene døde på 60-tallet og ble erstattet av en dobbeltgjenger?
Hva er innholdet i sangene og hvem er de rettet mot?
Hvordan har the Beatles hatt noen form for påvirkning eller innflytelse i samfunnet?
Var "Lucy in the Sky with Diamonds" tittelen og sangen en fordekt "reklame" for LSD?
Sa virkelig John Lennon at The Beatles var større enn Gud? Hva mente han i så fall med det?
Har The Beatles på noen måte påvirket musikken i nyere tid?
Hva var det som gjorde at akkurat The Beatles ble så populære?

Spørsmål: Hvem var med i The Beatles?Svar: Den mest kjente utgaven av kvartetten besto av Ringo Starr (trommer), John Lennon (rytmegitar), Paul McCartney (bassgitar) og George Harrison (solo-gitar).
Dette er den gruppa som spilte inn plater i perioden medio 1962 - 1970. Selve navnet The Beatles oppsto imidlertid allerede i 1960, og var da en kvintett med Pete Best (trommer), Stuart Sutcliffe (bassgitar), Paul McCartney (rytmegitar og piano) John Lennon (rytmegitar) og George Harrison (sologitar). Sutcliffe fant på navnet på gruppa sammen med Lennon, men trakk seg tidlig ut av samarbeidet for å konsentrere seg om kunstmaling. I en kort periode overtok Chas Newby jobben som bassgitarist, før McCartney tok over den rollen da Newby måtte tilbake til skolen. Pete Best satt bak trommene i perioden 1960-1962, men fikk sparken og ble erstattet med Starr straks etter at gruppa hadde fått platekontrakt.

Spørsmål: Var John Lennon lederen av The Beatles?
Svar: John Lennon var kjernen til The Beatles. Det var han som samlet en gjeng kamerater rundt seg i 1957 og begynte å spille skiffle og etterhvert rock and roll under navnet The Quarrymen. Paul McCartney ble med i gruppen senere det året, og i 1958 introduserte McCartney George Harrison for Lennon.
På 60-tallet hvis en journalist spurte hvem som var gruppas leder, så var gruppa skjønt enige om at det var John. Hvem som var gruppas drivkraft og kreative leder endret seg imidlertid over tid, og mot slutten av 60 - tallet var Paul McCartney den som mest aktivt bidro til gruppas aktiviteter og utgivelser.

Spørsmål: Er ikke noen i Beatles død?
Svar:
Stuart Sutcliffe døde av en hjernesvulst i 1962, før gruppa ble berømt. John Lennon ble myrdet av en sinnsforvirret person utenfor sitt hjem i New York i 1980, ti år etter at Beatles ble oppløst. George Harrison døde av kreft 30.November 2001.


Spørsmål: Hva var Beatlenes fulle navn?
Svar:
Ringo Starr er et kunstnernavn og døpenavnet er Richard Starkey. McCartneys fulle navn er James Paul McCartney. John Lennon ble døpt John Winston Lennon. Han forsøkte å endre dette til John Ono Lennon da han giftet seg med Yoko Ono i 1969, men etter engelsk lov er det umulig å slette et mellomnavn, så hans fulle navn ble da John Winston Ono Lennon.


Spørsmål: Opptrådte The Beatles noen gang i Norge?
Svar:
Nei. De hadde flere opptredener i Sverige i 1963 og 1964, og i Danmark i 1964. De Beatlene som har besøkt Norge er:

Paul McCartney:


  • 9. august 1972: I midten av juli 1972 ble det annonsert at Paul McCartney og Wings skulle holde to konserter i Njårdhallen, Oslo. Billettene til det som etter hvert viste seg å bli bare én konsert, ble lagt ut i Dagbladet-sentralen i Akersgata, torsdag 3. august kl. 8:30, og kostet fra 10 til 45 kroner. Onsdag den 9. august ankom ekvipasjen Oslo og Njårdhallen, etter en konsert i ørebro i Sverige kvelden før. Det var en fin sommerkveld, og utenfor Njårdhallen, som var stedet for rockekonserter på den tiden, var forventningene skyhøye. Wings fremførte ingen Beatles-låter (med unntak av coverlåta "Long Tall Sally").
  • 26. september 1989: Paul åpner sin første verdensturné siden 1976 i en fullstappet Drammenshall. Opprinnelig var konserten annonsert til Skedsmohallen i Lillestrøm, men ble flyttet da Drammenshallen tok flere tilskuere.
  • 27. - 28. september 1993: I 1993 var Paul på reisefot igjen med The New World Tour, og Norge sto på reisekartet med to konserter i Oslo Spektrum. Billettsalget startet klokken 08:00 den 9. august. Oslo Spektrum)
  • 2. - 4. februar 1999: Paul landet i all hemmelighet på Gardermoen rundt klokken 17.00 den 2. februar. Paul ble fraktet i limousin fra Gardermoen til EMIs kontorer i Karl Johans gate. På kvelden spiste han middag på Acqua på Aker Brygge sammen med (blant andre) Jahn Teigen, Mette Hartmann, Eivind Rølles og Ole Evenrud. Da Paul var ferdig med middagen dro han til Grand Hotel i Karl Johans gate. Utenfor Grand fikk Aftenposten huket tak i ham for en liten kommentar. ”Hi folks”, sa Paul da han oppdaget pressen utenfor hotellet. ”Jeg er her på et privat besøk, og nå har jeg vært ute og spist sammen med noen venner”. Den 3. februar beveget ikke Paul seg utenfor hotellrommet. Den 4. februar forlot han Norge. Se artikkel i Dagbladet her.
  • 9. - 11. Desember 2001: Lørdag 3. november 2001 ble det kunngjort at Paul skulle spille under Nobels fredspriskonserten til ære for prisvinner Kofi Annan i Oslo Spektrum den 11. desember. I forkant av konserten ble det spekulert i at Paul ville trekke seg, siden Beatles-medlemmet George Harrison døde den 29. november. Paul kom til Oslo søndag 9. desember kl. 20.30. Paul og Heather Mills ble kjørt fra Gardermoen, og sjåføren måtte lære Paul noen norske høflighetsfraser før paret var fremme på Hotel Plaza. En håndfull fans traff Paul utenfor hotellet og fikk autografer. Dagen etter spaserte Paul i Oslo sentrum, og spiste blant annet lunsj (omelett) Café Cathedral i Karl Johans gate. Samme kveld deltar Paul på Nobelsbanketten på Grand Hotel.
  • 13. - 14. juni 2004: Paul holdt konsert på Valle Hovin Stadion foran drøyt 25,000 mennesker (ikke utsolgt). Paul ankom Norge 13. juni, men reiste av ukjente årsaker tilbake til England samme dag. På konsertdagen kom Paul tilbake til Oslo og holdt konserten. Han forlot Norge samme kveld.
  •  
    Ringo Starr: 
    • 1971: Spilte inn et TV-program på Geilo og deltok i et kort innslag i årets innsamlingsaksjon Flyktning '71.
    • 2011: 11. juni spilte Ringo and his All Starr Band på Frognerbadet i Oslo under Norwegian Wood-festivalen.

    Pete Best: 
    • 1988: spilte trommer på Oppsal kjøpesenter
    • 1992:svarte på spørsmål på Onkel Oswald i Oslo
    • 2001: deltok i Beatlesfestivalen i Trondheim arrangert av Trondheims egen Beatlesklubb, Across The Universe
    • 2011: Pete Best med band spilte i Stavanger Forum


    Spørsmål: Stemmer det at en av Beatlene døde på 60-tallet og ble erstattet av en dobbeltgjenger?
    Svar:
    Nei. Dette var et rykte som svirret rundt på universitetene i USA i 1969. Angivelig skulle Paul McCartney ha dødd i en bilulykke i 1966 og blitt erstattet av dobbeltgjengeren Billy Campbell uten at fansen ble informert. "Bevis" ble strødd rundt på Beatles LP'ene i form av bilder og lyder. Ryktene var imidlertid grunnløse og "bevisene" tilfeldigheter. Du kan lese en artikkel om temaet på våre artikkelsider.


    Spørsmål: Hva er fellesbudskapet til the Beatles?
    Svar:
    Fristende å skrive "All You Need Is Love" på dette spørsmålet, men det hadde nok vært litt for lettvint. Man bør i hvertfall ta høyde for at The Beatles besto av minst tre forskjellige komponister og tekstforfattere, og de har ikke nødvendigvis det samme budskapet, noen av dem. For å begynne med den enkleste: George Harrison begynte å komponere på The Beatles andre LP. Han bruker stort sett sine sanger til å klage om de nære ting. Don't Bother Me (With The Beatles) handler f.eks. kanskje om at han er syk og vil være i fred. Taxman handler om at det er kjipt å betale så mye skatt. Lennon skriver gjerne om seg selv, hvis han da ikke skriver et "slagord". Men han kan også fabulere i absurde ordspill som i "Lucy In The Sky" eller "I Am The Walrus". Paul benytter sin del av tekstforfattingen til å fortelle mer eller mindre morsomme historier, (om Eleanor, Maxwell, Rocky og de andre fiktive personene han skaper) eller skrive kjærlighetssanger. Han er stort sett opptatt av forholdet med dama, og har sikkert vært inspirert av det forholdet han var i på 60-tallet. I Anthology fra 1995-96 var de stort sett alle de tre gjenlevende enige om at the Beatles' budskap var 'Peace and Love' (fred og kjærlighet) og spesielt Paul McCartney var glad for at de ikke hadde skrevet sanger med budskap om hatefulle ting. Dette blir selvsagt en overforenkling, men jeg synes vi ser hovedstrømmene ganske klart.

    Spørsmål: Hva er innholdet i sangene og hvem er de rettet mot?
    Svar:
    Her er det et skille som inntrer ca. rundt 1965-66. I begynnelsen var the Beatles seg meget bevisst sitt publikum. De var et "boy band" som skrev og spilte for et ungt tenåringspublikum, hovedsakelig bestående av jenter. Forskjellen på Beatles anno 1964 og dagens boy-bands består hovedsakelig i at Beatles lagde sitt eget materiale og var sterke instrumentalister. De skriver stort sett enkle tekster sentrert rundt begrepene "you" og "me" og temaet er veldig ofte kjærligheten. Fra 65-66 begynner melodiene, tekstene og eksperimentering med soundet å tre sterkere frem. Beatles begynte å bli ringrever i studio, og de fikk frie tøyler fra plateselskapet til å gjøre hva de ville, så lenge de ga ut plater. Dermed blir de mer selvbevisste, og skriver for det meste tekster til seg selv, til hverandre, til konkurrerende musikere og de appellerer til et voksnere publikum. Eksperimenteringen med hallusinogener fører også til enkelte absurde tekster (mest Lennon).

    Spørsmål: Hvordan har the Beatles hatt noen form for påvirkning eller innflytelse i samfunnet?
    Svar:
    The Beatles var barn av sin tid, og tiden var 60-tallet. De var ofte nyskapende i platestudioet, og teknikker de tok i bruk for første gang, lever fortsatt videre i dagens platestudioer og innspillingsteknikker. Æren for disse teknikkene er ikke udelt Beatles' alene, for de fleste ble oppfunnet av studiopersonalet, men det var på grunn av Beatles' ønsker om å høres annerledes ut at de ble utviklet. I tillegg gjorde de sitt for å promotere nyskapende klesmoter ved stadig vekk å ha på seg "det siste" fra de engelske avant garde-designerne. Paul McCartney har hovedæren for at Höfhner-bassen ble så populær, og stadig kan sees hos dagens pop-bassister. Lennon uttalte i et intervju at skjørtene gjerne kunne ha vært kortere for hans del, og dermed kom miniskjørtene for fullt. Ellers ble det engelske språket beriket med vendinger som den dag i dag brukes i overskrifter i de britiske avisene, samt i dagligtalen. Og stedsnavn som Abbey Road, Penny Lane og Strawberry Fields er i dag kjente verden over. Liverpool som by har både fotball-laget og the Beatles å takke for at den er såpass godt kjent. Beatles lagde noen av de første musikkvideoene, nevnes bør spesielt Strawberry Fields Forever og Penny Lane. Ikke minst førte the Beatles' fantastiske berømmelse til at horder av gutter satt hjemme og øvde på gitarene sine, startet band og begynte å skape musikk. Hvorvidt the Beatles kjærlighetsbudskap har bragt verden noe videre strides vel ekspertene om, men uansett tror jeg de har hatt påvirkning på en god del enkelt-individer. Det har i hvert fall hjulpet meg over noen kneiker i livet å lytte til Beatles-sanger.

    Spørsmål: Substantivene i sangtittelen "Lucy in the Sky with Diamonds" utgjør forkortelsen LSD, som var et kraftig hallucinogen (narkotika) som sangens opphavsmann John Lennon brukte svært mye på den tiden. Var tittelen og sangen en fordekt "reklame" for dette stoffet?
    Svar:
    John Lennon hevdet til det siste at bokstavene ikke sto for noe som helst. Hans sønn Julian kom en dag hjem fra barnehagen med en tegning han hadde tegnet av ei jente som svevde oppe mellom stjernene. John lurte på hva tegningen forestilte, hvorpå Julian forklarte: "It's Lucy in the sky with diamonds, dad". Lennon syntes dette var en velegnet sangtittel og komponerte denne klassikeren, som senere ble utgitt på det psykedeliske "Sgt.Pepper"-albumet. Etter en tid kom disse anklagene om at dette skulle stå for LSD, noe som gjorde at Lennon gikk gjennom alle sine andre sangtitler for å se om de kunne ha innebygde forkortelser for noe, men det var kun Lucy In The Sky With Diamonds som skilte seg ut i så måte. Nyere tids forskning har funnet tegningen Julian Lennon tegnet (den er avbildet i boka "A Hard Day's Write"), og Beatles-forskerne har også brakt på det rene at den jenta Julian tegnet, var Lucy O'Donnel, som han gikk i barnehagen med.

    Spørsmål: Sa virkelig John Lennon at The Beatles var større enn Gud? Hva mente han i så fall med det?
    Svar:
    Ikke Gud, men Jesus. Her er det han sa, oversatt til norsk: "Kristendommen vil dø ut. Den vil forsvinne og krympe. Jeg trenger ikke diskutere det; jeg har rett og det vil bli bevist etter hvert. Vi er mer populære enn Jesus nå. Jeg vet ikke hva som vil forsvinne først - rock'n'roll eller kristendommen. Jesus var helt grei men disiplene hans var dumme og ordinære. Det er deres forvrengninger som ødelegger det for meg." Dette sto ca midt i et lengre portrettintervju i en engelsk avis i 1966. Dette intervjuet finner du blant våre artikler. I England var det overhodet ingen reaksjoner på dette utsagnet, men i USA tok de sitatet "The Beatles are bigger than Jesus" og blåste det opp på forsiden av et tenårings-blad noen måneder senere. Dermed var det ultrakristne sørstats-USA i opprør, Ku-Klux-Klan kom på banen, konserter ble boikottet, radiostasjoner nektet å spille Beatles (stort sett stasjoner som aldri hadde spilt Beatles likevel) og det ble arrangert offentlige brenninger av Beatles-plater og -produkter. Brian Epstein arrangerte en pressekonferanse hvor han tilbakeviste at John mente det han hadde sagt, og en Lennon som nesten var på gråten forklarte dette: "I'm not saying that we are better or greater than Jesus as a person or God as a thing or whatever it is. I just said what I said and it was wrong, or was taken wrong and now it's all this." Lennon trodde forøvrig på høyerestående makter mesteparten av livet sitt, også på slutten.

    Spørsmål: Har The Beatles på noen måte påvirket musikken i nyere tid?
    Svar:
    Det lages jo stadig musikk på samme måte og i samme genre som the Beatles var innom, og relativt nye band som f.eks. Blur og Oasis, og en artist som f.eks. Lenny Kravitz innrømmer åpent at de benytter de samme teknikker som Beatles, og de oppgir gjerne the Beatles som "idoler" eller referansekilder når de blir spurt. Liam Gallaghers sønn heter f.eks. Lennon, oppkalt etter Oasis-sangerens idol. Per Gessle i svenske Roxette er en annen gammel ringrev som er helt klart fan av og påvirket av the Beatles. Beatles var jo trendsettere når det gjaldt å skrive sin egen musikk; da de startet var det relativt vanlig at popband kun spilte materiale som andre hadde skrevet, enten coverlåter eller spesialskrevet for dem av profesjonelle "pop-komponister". Produsent George Martin prøvde jo å få Beatles til å begynne å spille inn slike låter, og ga de "How Do You Do It" som Mitch Murray hadde skrevet, og ba de spille den inn som single nr.2 etter "Love Me Do". Beatles nektet, de ville spille inn sin egen komposisjon "Please Please Me" i stedet, noe som var uhørt for en tross alt ung og uerfaren gruppe. Så de bandene som satser på egenkomponert musikk har the Beatles å takke for at snøballen begynte å rulle for dem. For en som har levd så lenge og hørt så mye musikk som meg, kan jeg stadig vekk høre både The Beatles og andre artisters påvirkning på låter fra nye grupper omtrent hver gang jeg skrur på radioen. Og det gjelder ikke coverversjoner, men nye låter fra dagens musikkguruer.

    Spørsmål: Hva var det som gjorde at akkurat Beatles ble så populære?
    Svar:
    Uff for et spørsmål! Så enkelt og så omfattende! Jeg vil prøve å svare på fem avskygninger av dette spørsmålet:
    Hvorfor ble de så populære, hvorfor klarte de å holde på populariteten gjennom hele sin karriere, hva var det som gjorde at "det jevne publikum" likte dem, hvorfor liker musikk-forståsegpåere dem og hvorfor fortsetter de å være så populære mer enn 30 år etter at de ga seg som gruppe?
    Jeg tror at tidspunktet var uhyre viktig når det gjaldt The Beatles. Når det gjaldt England, så var musikken der dominert av stuerene The Shadows og Cliff Richard. Og andre pene gutter som sang sanger de ikke hadde skrevet selv. Men i garasjer og kjellere var det en rekke ungdommer som hadde lært seg å spille gjennom forskjellige skiffle-grupper og som hadde en forkjærlighet for den amerikanske rock'n'roll musikken. The Beatles ble en eksponent for disse. Derfor slo Beatles gjennom i England i 1962/63.
    I USA var man ikke klare for dette ennå, men der også var det en periode med mannlige pene sangere som Pat Boone og hva de nå het alle sammen. Som sang sanger de ikke hadde skrevet selv. Elvis Presley hadde sluttet med rock, avtjent verneplikten og var blitt en filmskuespiller som sang pene ballader. Rock'n'roll var stort sett en dansejippo fra 50-tallet som nå var glemt i USA, bortsett fra hos et entusiastisk men lite kult-publikum. Den ene danse-moten avløste den andre på denne tiden i USA. Og det skulle en europeisk gruppe til for å bringe rocken tilbake og plassere den på kartet som noe mer enn en døgnflue. Etter mordet på John F. Kennedy i november 1963 var hele USA i landesorg, og da the Beatles landet der i februar 1964 var alle lystne på noe oppmuntrende. The Beatles ble den vitaminsprøyta USA trengte. Og ikke bare med musikken sin, men med håret (som ble betraktet som utrolig langt på denne tiden), med humoren sin og med sin utrolige evne til å tiltrekke seg presseoppmerksomhet med alle påfunnene sine. Da tenker jeg på Johns Jesus-uttalelse, manager Brian Epsteins død, at Paul åpent sto frem og sa han hadde tatt LSD (kun fordi journalisten spurte om det, og fordi Paul ikke ville lyve), gruppens meditasjons-utflukt til Himalaya med maharishi Mahesh Yogi, deltakelsen i "Our World" (verdens første satelittoverførte TV-program), verdens lengste plateinnspilling (Sgt. Pepper-LP'en), at de startet eget plateselskap, ryktene om Paul's død, Yellow Submarine - tegnefilmen, konserten på Apple-taket og rettssaken der Paul saksøkte de andre Beatlene for å få oppløst gruppa. Dette gjorde at de holdt seg i nyhetsbildet konstant gjennom hele 60-tallet fra 1964 til og med et stykke ut i 1970.
    Det som gjorde at the Beatles klarte å holde seg på toppen, ikke bare mens de var en gruppe, men som et pop-ikon til evig tid tror jeg beror på disse tingene: Talent og et komponistpar som lagde melodier som både var tidsriktige og udødelige og uhyre melodiøse. De appellerte ikke bare til ungdommen, de lagde også melodier som ble likt av både voksne, eldre og små barn. Gruppen besto av fire individualister som hadde hver sine udiskuterbare talenter og sammen var de sterkere enn de fire enkelt-artistene de senere skulle bli.
    Det som gjør at the Beatles ikke bare er et mainstream-band som appellerer til det jevne publikumet ("mannen i gata" eller Vikingarna, Sputnik og Smokie - diggerne) men også til musikk-aficionados, forståsegpåere, folk som er veldig kresne i forhold til den musikken de hører på tror jeg beror på følgende faktorer:
    Pauls multi-instrumentalisme (det faktum at han kan spille nær sagt hvilket instrument som helst), hans virtuose bass-spill og unike sans for harmoni og hans flørting med mange forskjellige stil-arter. Johns forfatterskap og absurde tegninger, hans kontroversielle liv (Jesus-uttalelsen, i senga for fred, flørting med venstresiden i politikken og ekteskapet med den minst like kontroversielle avant-garde kunstneren Yoko Ono) og død (skutt ned og drept av en sinnssyk fan), hans ærlighet i tekstene og den sterke "Plastic Ono Band" Lp'en. Georges flørt med indisk musikk, vennskapet med Eric Clapton og hans meget særpregede slide-gitar sound. Ringos virtuose og innovative trommespill i Beatles-perioden (senere har han liksom ikke utfoldet seg på samme måte). Det som gir the Beatles mest "street cred" er nok likevel den rivende utviklingen som foregikk fra plate til plate, det er noe uvirkelig at den samme gruppa som spilte "She Loves You" i 1963 spilte inn "Tomorrow never knows" mindre enn tre år senere. Det er en musikalsk utvikling uten sidestykke og som andre artister ikke engang kan drømme om.

    Det er meningen at dette skal være en stadig voksende side, så har du flere relevante spørsmål, kan du sende oss en mail. For mer dyptpløyende studier av The Beatles bør du nok ikke nøye deg med å maile oss, men heller oppsøke biblioteket.

    Litteratur:
    Hunter Davies: The Beatles / Philip Norman: Shout! / Harald Engelstad: Halvparten av det jeg sier er meningsløst / Bård Ose: Beatles hele livet / The Beatles: Antologien / Alle disse bøkene er tilgjengelige på norsk.

    Ingen kommentarer: