16 desember 2014

Ringo i Rock and Roll Hall of Fame!

Ringo fikk telefon fra Paul om at han skulle innlemmes i Rock and Roll Hall of Fame
(16. desember - Rolling Stone)
Ringo Starr skal omsider innlemmes i Rock and Roll Hall of Fame i 2015. Tidligere er Beatles som gruppe innlemmet i rockens æreshall i 1988, John Lennon posthumt i 1994, Paul McCartney i 1999 og George Harrison posthumt i 2004.

Ringo Starr fikk først vite at han skulle motta Rock and Roll Hall of Fame Award for Musical Excellence da Paul McCartney ringte ham for to uker siden. "Han sa:" Vil du motta prisen?" sier Ringo. "Jeg sa: 'Jada, mann.' Han sa han hadde snakket med Dave Grohl og andre folk, og at de var lamslått over at jeg ikke var i Rock and Roll Hall of Fame, og han trengte noe å gjøre den kvelden så han kommer til å gi meg prisen".  Bladet Rolling Stone snakket med den omgjengelige trommeslageren om hans reaksjon og hvorfor han fortsatt trommer.



Rolling Stone: Gratulerer med den store nyheten! Ringo:

Ringo: Ja, den store nyheten! Du store! Jeg er så spent.

Rolling Stone: Hva var din første reaksjon?

Ringo: Jeg tror det er bra. Jeg visste ikke at George og John var innlemmet. Jeg klarer ikke å følge med slikt hele tiden. Vi kommer til å ha en veldig fin kveld, og det vil være en glede for meg å motta prisen.

Rolling Stone: Så dette er ikke noe du har tenkt på mye?

Ringo: Nei, jeg tenkte ikke så mye på det eller forventet det. Dette året har vært ganske travelt. Jeg har vært mye på turné. Jeg fikk den humanitære prisen fra GQ. Jeg ble mannlig modell for John Varvatos, så livet mitt er fullt uansett. Dette kom ut av det blå. Jeg hadde ikke forventet det. Jeg fikk telefon fra Paul for to uker siden. Han sa: "Dette kan skje. Vil du gjøre det?" Jeg sa: "Jada."

Rolling Stone: Hva betyr dette for deg personlig?

Ringo: Det betyr anerkjennelse. Og det betyr at endelig er vi alle fire i Rock and Roll Hall of Fame, selv om vi var den største pop-gruppen i landet, men nå ser vi bare morsomme ut i svart og hvitt.

Rolling Stone: Fortell meg dine minner fra 1988 seremoni når Beatles ble innlemmet?

Ringo: 1988 var for lenge siden, er jeg redd. Det var en stor middag med mange mennesker. Mick (Jagger) var der. Det er interessant når man gjør disse konsertene, og kommer borti mange mennesker man ikke har møtt på lenge, så det er alltid bra.

Rolling Stone: Du husker Mike Loves tale den kvelden?

Ringo: Jeg gjør ikke det. Nevnte han meg?

Rolling Stone: Han skjelte ut de fleste mennesker i rommet, inkludert Beatles, og sa at Mick Jagger var for "chickenshit" for å komme opp på scenen med Beach Boys.



Ringo: Yeah. Jeg har ikke egentlig noen gang lyttet til hva han har å si (ler).

Rolling Stone: De innlemmer også Bill Withers.

Ringo: Oh, great! Jeg vet bare om meg, men Bill Withers! Hvor stort er ikke det!

Rolling Stone: Han har egentlig ikke gjort mye i offentligheten i de siste 25 årene.

Ringo: Jeg møtte ham for seks måneder siden. Han kom til en session vi hadde. Det var så stort. Han spiller ikke lenger, eller kommer seg ut mye. Vi sa: "Kom igjen, Bill, kom opp og spill!" Han var sånn "Å nei, jeg gjør ikke det lenger." Men det er et flott selskap allerede. Hvem andre er på listen?

Rolling Stone: Stevie Ray Vaughan og Double Trouble og Paul Butterfield Blues Band.

Ringo: My gosh.

Rolling Stone: Joan Jett og Blackhearts.

Ringo: Oh yeah, Joan Jett er flott!

Rolling Stone: Green Day.

Ringo: Oh yeah, jeg elsker Green Day. Det er faktisk, på sin måte, veldig rock and roll i år. Noen år er det ikke veldig rock and roll.

Rolling Stone: Som en tidlig innflytelse tar de inn The 5 Royales.

Ringo: Kjenner jeg dem? Jeg kan ikke sette fingeren på det.

Rolling Stone: De var en amerikansk R & B band som var populært rundt 1952.

Ringo: Det var før selv min tid.

Rolling Stone: Seremonien er tilbake i Cleveland i år.

Ringo: Jeg var faktisk i Cleveland i løpet av sommeren. Det var stort. Jeg hadde det veldig bra der, og folk var greie.

Rolling Stone: Skal du opptre?

Ringo: Ikke som jeg vet om. Jeg fortalte Paul at jeg ikke har et band sammensatt. Hvis han setter sammen et band vil jeg gjøre "With a Little Help From My Friends".

Rolling Stone: Jeg kan ikke tenke meg en bedre sang for all-star jam på slutten av kvelden.

Ringo: Den delen av det jeg overlater jeg til min produsent, Paul (ler).

Rolling Stone: Du skal tilbake på turné om et par måneder?

Ringo: Jeg gjør Amerika og Sør-Amerika i februar/mars. Jeg kommer tilbake i april, og jeg vil være i Cleveland, selvfølgelig.

Rolling Stone: Du pleide å ta et friår mellom turnéer, men de synes å gå hvert eneste år nå?

Ringo: Jeg gjør ofte tre turnéer i året nå: sommer, vår og høst. I år kommer vi tilbake til Sør-Amerika. Vi gjorde Japan. Jeg gjør alt jeg kan. Jeg elsker dette bandet. Jeg prøver å holde det sammen. Den neste turnéen vi gjør er stram fordi vi gjør fire konserter i Amerika, flyr til Puerto Rico for en konsert, flyr tilbake til Florida for en konsert, flyr til Brasil og gjør en konsert og deretter jobber vi oss gjennom Sør-Amerika før vi kommer til Mexico City og deretter tilbake til California, vi har fått fire spillejobber der og en konsert i Vegas.

Rolling Stone: Ser du deg selv fortsatt gjør dette når du er i åttiårene og utover?

Ringo: Jeg kan bare se på Tony Bennett og B.B. King. Vi kan holde på så lenge vi kan gå. Det har alltid vært slik. Hvis jeg kan holde pinnene og være oppegående kan jeg gjøre det jeg elsker å gjøre. Hvis folk fortsatt kommer, er greia. Jeg ønsker ikke å spille bare for meg selv.

Rolling Stone: Fortell meg den kuleste greia med å ha Joe Walsh som din svoger?

Ringo: Måten han spiller på. Jeg har nettopp gjort ferdig min neste plate og Joe og jeg skrev en låt, og jeg ba ham om å komme tilbake og spille på et annet spor som jeg skrev med Todd Rundgren. Han er bare best. Hvis du ser på min Twitter-side, så sier jeg stadig vekk at Joe Walsh er den beste.

Rolling Stone: Jeg ser at de fleste av dine soloalbum er på Spotify. Har du noen gang brukt dette eller andre strømmetjenester?

Ringo: Nei, jeg går på iTunes og betale artisten så det i hvert fall vil være noen godtgjørelse for dem, så de kan holde det gående. Jeg hørte en historie om en artist, som vi alle kjenner og elsker, som hadde fem millioner strømminger og de ga ham en sjekk på $ 17. Vi er ikke veldig begeistret for disse strømmetjenestene.

Rolling Stone: Så jeg forestiller meg da at Beatles katalogen ikke vil være på Spotify?

Ringo: Den strømmes sikkert allerede før jeg legger på! (ler) Jeg bare fleiper.

Seremonien avholdes den 18. april 2015.

Kilde: Rolling Stone
Ringos side hos Rock and Roll Hall of Fame

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar