11 november 2015

Andy White 1930-2015

Signert promofoto.
Andy White — mannen som spilte trommer på en av The Beatles' innspillinger av "Love Me Do" i 1962 døde mandag, 85 år gammel. White ble født i Glasgow, Skottland, men bodde i New Jersey, USA siden 1983.

White spilte også trommer på Tom Jones' hit "It’s Not Unusual," og i løpet av sin karriere spilte han med en rekke kjente artister, deriblant Chuck Berry, Rod Stewart, Herman’s Hermits, Marlene Dietrich, Burt Bacharach og BBC Scottish Radio Orchestra. I 2008 hadde han en gjesteopptreden på et album med the Smithereens, B-Sides the Beatles, og han var konsulent for en film fra 2012 med tittelen "Not Fade Away," som handlet om en fiktiv 60-tallsgruppe.

Andy White var en veletablert studiotrommis i 1962 da han ble hyret inn for å spille trommer på den andre "Love Me Do" sessionen med Ringo. Mens White trommet spilte Ringo tamburin, noe som gjorde at White ble en av kandidatene til tittelen "den femte Beatle". På B-siden spiller Ringo maracas på "P.S. I Love You", mens White tar seg av trommene.

Andy White i nyere tid.
"Det var virkelig en opplevelse jeg nøt," fortalte White den britiske avisen The Daily Record i 2012, "og det som imponerte meg var at de holdt på med virkelig bra materiale, men det var deres eget materiale og var virkelig noe nytt".

"Alt annet var kopi av musikk fra Statene, hvilket hadde suksess, men de drev med noe helt nytt og man kunne fornemme at det var noe annerledes og meget spesielt. Men jeg visste jo ikke hvor spesielt det skulle komme til å bli."

Ringo oppsummerte episoden i boka "The Beatles Anthology" i 2000: "George hadde ikke lyst til å ta flere sjanser og jeg sto midt i begivenhetenes sentrum. Jeg var fortvilet over at George Martin hadde sine tvil om mine evner. Jeg var klar til virkelig å slå løs da jeg fikk høre ‘Vi har fått inn en profesjonell trommeslager.’ Han har beklaget mange ganger siden, gamle George, men det var fortvilende — jeg hatet stakkaren i årevis; fortsatt lar jeg ham ikke glemme det!"

Da "Love Me Do" kom ut som single i UK var det likevel versjonen med Ringo på trommer som ble utgitt, men da sangen dukket opp på "Please Please Me" albumet året etter var det Whites versjon som ble med. Versjonen med White kom også ut som single i USA, derfor er det denne vi finner på "Beatles 1" CDen. I Norge og flere andre land er det Ringos versjon som ble utgitt som single.

White spilte også inn en versjon av "Please Please Me" ved samme anledning, denne finner du på "Anthology 1".

Andy White flyttet til Caldwell, New Jersey i 1983 etter å ha truffet sin kone Thea, som bodde i New Jersey. Han spilte trommer i et sekkepipeorkester og jobbet også som trommeinstruktør.

Andy White med maxisinglen fra 1982 som inneholdt både hans og Ringoversjonen av "Love Me Do".
Da "Love Me Do"-singlen ble nyutgitt i 2012 gjorde EMI to feil. For det første benyttet de Whites versjon av sangen, for det andre var det trykkfeil i katalognummeret på side 2. En andrepressing korrigerte den første feilen, den andre ble ikke rettet opp.

Det korrekte katalognummeret er R4949.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar