10 juni 2016

Intervju med Ringo

Singlen Photograph
Ringo ble nylig intervjuet per telefon av Mike Cote for avisen New Hampshire Union Leader i forkant av en konsert i New Hampshire. Vi har oversatt intervjuet til norsk:

Mitt tidligste minne av deg er da du kledde deg opp i en gigantisk metallfoliestjerne for singlen "Photograph". Hvordan var det å gå fra å være trommis og sjeldent en sanger til å være soloartist med hits på topp 10?

Vel, det var stort, selvsagt. Også før jeg var med i Beatles når jeg spilte med Rory (and the Hurricanes), så hadde vi Ringo Starr time, og da sang jeg tre eller fire sanger, så det var ikke et kjempeskritt for meg. I Beatles hadde vi jo en helt utrolig frontlinje, og jeg fikk mitt med «Boys» og slike ting. Det var som "OK, jeg gjør dette nå." Det var ikke som noe stort sjokk. Jeg tror det største sjokket var at "Ringo"-albumet gjorde det så utrolig bra.

Ringos nåværende All Starr Band.
Du har beholdt den siste inkarnasjonen av bandet ditt nå lengre enn de tidligere, og dette er det første bandet du har hatt med på plateinnspilling. Hva er det som gjør at akkurat denne gruppen passer sammen?

Inntil vi kommer til øvingene så aner vi ikke om det kommer til å fungere eller ikke. Men uansett, det funket meget bra og musikalsk er det ingen tvil om at de alle er gode musikere og de har alle gode sanger, men det fine var at vi kom så godt overens. Vi visste at vi hang sammen med hverandre. Greg Rollie (tidligere fra Santana og Journey) satte i gang en jam, og vi ble med. Vi endte opp med "Islands in the Sun" (på "Postcards from Paradise"). Jeg hadde forsøkt med så mange av mine tidligere band å få dem involvert i noe, og det fungerte aldri. Men jeg gjorde det med dette bandet. Og det gjør livet mitt så enkelt.

Tittelsporet på "Postcards from Paradise" navngir flere Beatlessanger. (teksten syr sammen titler fra diverse Beatles hits.)

På "Postcards from Paradise" forsøkte jeg å matche noe med sangen "Mr. Moonlight". Jeg tenkte, Åh, ‘Mr. Moonlight,’ og begynte å skrive ned andre titler. Jeg trodde jeg var et geni. Men jeg klarte ikke helt å sette det sammen. Jeg hadde allerede satt sammen sporet i mitt studio så jeg hadde det, og så ga jeg det til Todd Rundgren, og det er derfor det ble bra. Han tok det med seg og satte alt sammen for meg.



Sangen "Rory and the Hurricanes" handler om din fortid før Beatles. Du har hatt slike sanger på flere album nå, istedet for å skrive dine memoarer. Har du enda en planlagt for neste album?

Vi har en hyllest til Johnny Guitar, som var gitaristen i Rory and the Hurricanes. Han var så god, og jeg elsket ham. Og så har jeg lagd en sang sammen med (produsent) Glenn Ballard til en forandring. Det er fremdeles et hint av Rory som foregår.

Trommesoloen du spiller i reklamefilmen for Skechers er bare ca. 10 sekunder lang, men det er den eneste soloen du har gjort siden 18-sekunders soloen i "The End" (på Abbey Road). Du pleide å spille i rampelyset med Rory and the Hurricanes. Likte du soli den gangen?

Jeg gjorde aldri soli da. Jeg gjorde aldri trommesoli, bortsett fra den ene du nevnte, den med Beatles. I reklamefilmen var det en annen skuespiller der som også var gitarist, og han spilte trommer som en gal mann. Jeg satt der og betraktet ham, og så så han på meg ...og forventet at jeg skulle si noe. Og jeg sa, "Vel, du har i det minste riktig skotøy". Og jeg lo. Jeg elsket det. Men etterpå kuttet de ham bare ut. Det er egentlig ikke den måten jeg spiller på. Det er bare å lage litt støy på studiosettet. Det er litt for travelt for meg (spillestilen). De elsket det og de brukte det og jeg dro min vei.



Hva er morsomst å gjøre i en musikkvideo, spille trommer, sykle på ergometersykkel ("I Feel Fine") eller holde en paraply ("Help")?

Jeg måtte jobbe meg opp til paraplyen. Vi bare mimet så man trengte ikke å slå trommer. Så vi kunne bare gjøre ting. Ergometersykkelen var en del av settet. Jeg har gjort masse ting bortsett fra å spille trommer i disse videoene.

"Jeg måtte jobbe meg opp til paraplyen"
Du har feiret fred og kjærlighet hvert år på bursdagen din det siste tiåret. Kommer du til å gjøre det igjen i neste måned?

Det vil vi. Vi kommer til å gjøre det på Capitol Records den 7. juli. Og det er fint du nevner dette, for jeg prøver å få dette annonsert litt tidligere i år. Men på det tidspunktet vi gjør dette i L.A., har hele Europa gått til sengs.

Du har vært edru i nesten 30 år og gift i 35. Hva er Richard Starkeys oppskrift på et lykkelig liv? 

Åh, Gud vet. Du skjønner, det er bare de forandringene som en mann går gjennom når han blir voksen. Jeg hadde et problem, og jeg har ikke det problemet i dag. Og Barbara holder ut med meg.

Kilde: New Hampshire Union Leader

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar