21 desember 2017

Staffan Olander om julesinglene

Staffan Olander (f. Olsson) korresponderte med Freda Kelly og klarte å få lov til å bli medlem.
Staffan Olander postet dette bildet i forbindelse med sin julehilsen. Her er historien bak:

Beatles-fans over hele verden har helt siden gruppen ble oppløst i 1970 etterlyst en gjenutgivelse av deres 7 meget trivelige julehilsener, "Christmas Records", som årlig ble sendt til medlemmer av den britiske "Beatles Fan Club". Jeg tok tidlig kontakt med denne fanklubben i Liverpool og ba om å få bli medlem - men ettersom jeg ikke bodde i UK så var det først ikke mulig! Jeg fortsatte min brevveksling med Freda Kelly i Fanklubben i Liverpool og til slutt tilbød hun meg medlemskap mot løftet at jeg ikke skulle fortelle det til noen av mine venner. (Se bildet! Kan også fortelle at jeg het "Olsson" som etternavn da, byttet til "Olander" i 1972) Jeg ble kjempeglad for dette tilbudet og betalte raskt mitt medlemskap og dette var jo den eneste måten å få den årlige julehilsenen på plate.

1963-hilsenen.
I 1963 kom den første julehilsenen og da var tilstrømningen av nye medlemmer så stor at man ikke rakk å håndtere dette raskt nok og antallet pressede plater strakk ikke til. Da fikk alle "rammede medlemmer" først et brev fra NEMS (Brian Epsteins selskap) og "Beatles Fan Club" hvor man ba om unnskyld for den lange behandlingstiden. Det første opplaget av Julehilsenen for 1963 var dessuten slutt så denne juleplaten er (såvidt jeg vet) den eneste som ble utgitt i to opplag og dermed med forskjellige omslag - rariteter i dag!

Påfølgende år (1964-69) fungerte distribusjonen bedre og etter gruppens oppløsning i 1970 fikk alle medlemmer en samle-LP (!!) med navnet "From Then To You" som inneholdt alle de tidligere 7 årenes julehilsener fra gruppen.

From Then To You - forside

Den 15. desember i år har The Beatles ENDELIG (!!) gjenutgitt alle de sju årenes julehilsener i en samleboks med 7 vinylsingler og en liten bok som beskriver historien rundt disse juleplatene.
The Beatles tredje juleplate fra 1965 med omslagsbilde hentet fra "The Music of Lennon & McCartney" 
Vår svenske radiomann, Klas Burling, var alltid raskt ute med å spille disse julehilsningene fra Beatles i sine radioprogrammer på sekstitallet - men for øvrig har de lenge vært veldig vanskelige å få tak i. Radiolyttere ønsket også veldig ofte disse innspillingene i mine og Rune Hallbergs "Beatles-timmar" tidligere!

Ja, nå har dere fått litt av min historie rundt disse julehilsene! Pass på å kjøpe gjenutgivelsene nå - de kommer til å bli rariteter igen, vær sikker!!

Ellers når det gjelder boksen med julesinglene meldes det at også amerikanske Amazon nå er utsolgt. Du finner nå kun disse boksene der fra andre selgere som selger via Amazon. Også CDon.no som vi ble tipset om tidligere er nå tomme for disse boksene. De kan imidlertid fortsatt bestilles fra den amerikanske Beatlesstore, har vi sett - lenke her.

1 kommentar:

  1. Nå er både CDON og amerikanske Beatles Store utsolgt. Dessverre for dem som var seine på avtrekkeren...
    Happy crimble!

    SvarSlett