03 mars 2017

Hvorfor ingen Let It Be?

LET IT BE
I et nytt intervju med filmfotograf Tony Richmond, som jobbet med "Let It Be" filmen under regissør Michael Lindsay-Hogg, uttaler Richmond seg om hva det er som gjør at denne filmen fortsatt ikke er gjort tilgjengelig for hjemmekinomarkedet. Her er den delen av intervjuet hvor han snakker om "Let It Be":

"Etter å ha filmet (Rock'n'Roll) Circus, sa Michael Lindsay-Hogg at han skulle gjøre en TV spesial for the Beatles og ville jeg filme den? Jeg spurte om han ville filme dette på videobånd eller film, og da han svarte ‘på bånd,’ sa jeg at jeg ikke var interessert. Rundt den samme tiden drev en kompis av meg, Denis O’Dell, Apple Films for the Beatles. Og Denis sa, ‘the Beatles kommer for å øve for en TV spesial (den samme som Michael skulle regissere). Hvorfor tar du ikke et par 16mm kameraer og noen folk og kommer ned og filmer noen greier og så kan vi lage en dokumentar av at de øver.’

"Vi filmet tusener på tusener meter med 16mm opptak. Det var en diskusjon om hvor de skulle filme den faktiske TV-spesialen. Hver Beatle ville ha den et annet sted. Etter noen dager var de fortsatt ikke enige, og John sa til meg, ‘Hva er all den dritten du har filmet?’ Han likte det han hadde sett på de daglige visningene og sa, ‘Vi trenger ikke å gjøre noe annet, vi bare bruker dette og gjør en gratis konsert oppe på taket et sted. La oss gjøre det i morgen ettermiddag.’ Og det ble Let It Be. Så enkelt var det!

"Den kom ut som en film. Siden da har vi remastret den for DVD og det var så mange bortklippede ting som ikke ble benyttet i filmen som virkelig viser bitterheten mellom alle i the Beatles. Men den er fortsatt satt på vent av George Harrisons bo og hans kone og Yoko Ono fordi de ikke vil at den bitterheten skal vises."

Kilde: American Cinematheque

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar