Det hvite dobbeltalbumet "The Beatles" (1968) hadde arbeidstittel "A Doll's House" ("Et dukkehjem"). Tegningen ble senere benyttet på samlealbumet "The Beatles Ballads" (1980) |
Til tross for ulik skjebne og avstand i tid har de to kunstnerne på forunderlig måte krysset spor, men det hersker liten tvil om at det var Yoko Ono som først introduserte John Lennon for Henrik Ibsen.
Selv om John hadde briller i firkantet sort plastinnfatning som sitt idol Buddy Holly, ønsket han å skjule sin nærsynthet for fansen. Så møtte han Yoko, og ble fort klar over at Henrik Ibsen bar runde briller i gullinnfatning. Som korporal Gripweed i filmen "How I Won the War" (1967) prøvde John ut runde brilleglass i sort innfatning, men privat skaffet han seg maken til Ibsens og begynte å bruke brillene i full offentlighet.
Brillene Lennon ga til Leif B. Lillegaard har vi tidligere skrevet om i "Norwegian Wood" (NW139 - julen 2014), disse er for anledningen utlånt til museet og er med i utstillingen.
Lennon ga disse brillene til Leif B Lillegaard. Er det de han brukte i "How I Won The War"? |
Idet filmkameraene ble montert i Twickenham studios for innspillingen av "Let It Be" toppet fremdeles dobbeltalbumet med navnet «The Beatles» salgsbarometrene. Omslaget var helt hvitt. Selv navnet var stanset ut i kartongen uten bruk av trykksverte. Platen ble omtalt som "The White Album", men under innspillingen sto det skrevet "A doll's house" på opptaksbåndene.
Tidlig utkast til cover design for "The Beatles" ("White album") |
At den engelske boktittelen til "Et dukkehjem" figurerte på lydbåndene vitner om at kimen til oppløsningen var lagt. The Beatles ble spilt inn som om gruppa besto av fire soloartister. Som Nora og Torvald Helmer var alle mest opptatt med egne prosjekter. Når de valgte ikke å holde fast på arbeidstittelen, var grunnen helst at Roger Chapman og Family kom dem i forkjøpet med LP-en "Music in a Doll's House". Dessuten ble ideen opprettholdt på en mer sofistikert måte. Tittelen på forrige plate «Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band» hadde tjent som pseudonym for utøverne.
Nå gikk de hver til sitt etter maskeradeballet og en voldsom tarantella. Ved å kalle albumet for "The Beatles" og la omslaget bli hvitt, oppnådde de den slående motsatsen at kostymene var lagt vekk og selskapeligheten fra «Sgt. Pepper» forstummet.
Kanskje var det en ren tilfeldighet, men John og Yoko giftet seg på Ibsens fødselsdag 20. mars i 1969. John var opptatt av tallmystikk og lot sin egen fødselsdato 9. oktober gå igjen i "Revolution 9" og "9 Dream". Overfor notarius insisterte han også på å bytte mellomnavnet Winston til Ono slik at det nygifte paret ble hetende John Ono Lennon & Yoko Ono Lennon, hvilket til sammen teller 9 o'er.
Brosjyre for utstillingen. |
Uansett hva slags glass John skuer gjennom finner han det innholdstomt og manipulerbart. Et eksempel er omdefineringen av rollene fra "Magical Mystery Tour": «I told you about the walrus and me, man, you know that we're as close as can be, man, well here's another clue for you all, the walrus is Paul.»
John Lennon har uttalt seg om påstanden i intervjuer med flere divergerende forklaringer. Et sted nevner han Carrolls "The Walrus and the Carpenter", hvor hvalrossen var skurken og håndverkeren den gode. Et mer edelt motiv var å gi Paul hvalrossen fordi han selv hadde fått Yoko. Han hevdet også å ha hørt fra indianske myter at hvalrossen (trichechus rosmarus) var et dødssymbol og tenkte: "Uflaks - jeg gir masken til Paul." Først på solo-LP-en "Plastic Ono Band" hadde han mot til å møte virkeligheten, og heve seg over det dårlige omen ved å trekke saken: «I was the Walrus, but now I'm John, and so dear friends, you'll just have to carry on, the dream is over.»
Var det Ibsens briller og kinnskjegg Lennon lot seg påvirke av? |
"My guitar is a Henrik Ibsen"
Under innspillingen av "Let It Be" gikk båndspillerne og filmkameraene døgnet rundt og dekket omtrent alt som skjedde. Herfra er det bevart to uttalelser fra John Lennon om Henrik Ibsen. Den ene går ut på å belemre ham med en ny boktittel: "Lucie Atwell-Smith by Henrik Ibsen". Til den musikalske navneramsen i "Dig It" ble det prøvd ut flere varianter, men dikterens navn ble aldri forsøkt sunget.Den neste uttalelsen var en tilsiktet forveksling mellom Ibsen og den Gibson-gitaren han spilte på: "My guitar is a Henrik Ibsen. My guitar plays so sweet." For orden skyld: Grunnleggeren av gitarmerket het Orville Gibson. John innrømmet at han ikke var noen teknisk sett god gitarist, men påsto at han kjente kunsten å få gitaren til å tale!
"Ram" - Paul & Linda McCartney |
Assosiasjonen til Peer Gynts fabel om bukkerittet over Gjendineggen ble kan hende for mye "Løgn og forbannet Digt" for John, som tok tak i ferden på griseryggen like inn i Dovregubbens hall: «Paa Ridestellet skal Storfolk kjendes.» John gjorde nettopp klart sitt album "Imagine" for utgivelse, og inn i omslaget ble det stukket et foto hvor han hermer Pauls positur, men i stedet griper ei purke i ørene.
Innstikkbilde i "Imagine". |
Utstillingen om Lennon og Ibsen blir stående ut året i Ibsenmuseet, Henrik Ibsens gate 26, 0255 Oslo.
Teksten til størstedelen av denne artikkelen er hentet fra en ti år gammel kronikk av Erik H. Edvardsen i Dagbladet.
Facebook eventside.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar