30 mars 2016

Kjøpelysten fan kjøper sitt tredje Beatles-hus

Trekkspill-Ringo utenfor Admiral Grove 10
Ringos Starrs barndomshjem er det seneste i rekken av hus som en kvinne fra London har kjøpt. Først George Harrisons daværende hus i Speke, så huset som John Lennons mor Julia en gang bodde i.
Og nå huset som var Ringo Starrs adresse fra treårsalderen og til han flyttet til London tyve år senere.
En kvinne fra London elsker The Beatles. Så mye at hun tydeligvis samler på barndomshjemmene til Beatles. Derfor har hun de siste årene kjøpt opp hus, og forleden ble et nytt lagt til samlingen: trommeslageren Ringo Starr beskjedne barndomshjem i nummer 10 Admiral Grove i Liverpool. Pris? Rundt 838 670 kroner.

Prisen endte opp på 180.000 kroner mer enn hva huset opprinnelig ble vurdert til. Men Jackie Holmes ville så gjerne eie mursteinshuset Ringo Starr bodde i fra han var 3 år gammel til han var 23.
Ringo ble født i Madryn Street, og bodde der til foreldrene skilte lag da han var tre år. Moren Elsie leide deretter Admiral Grove 10, som hadde billigere husleie og lå rett opp i gaten fra Madryn Street. Ringo flyttet ut da Beatles bosatte seg i London, men moren og stefaren fortsatte å bo i Admiral Grove til Ringo kjøpte et hus til dem i Gateacre. Ifølge husets forrige eier Margaret Grose var det Ringos onkel som flyttet inn i huset da Elsie flyttet ut. Grose flyttet inn omkring 1975 og bodde der til hun døde i fjor, 91 år gammel. En av betingelsene for salget av huset var at det ikke skulle benyttes til museum.

Ringos mor Elsie i stua i Admiral Grove 10, etter at Ringo hadde flyttet ut.

Jackie Holmes
I 2014 og 2015 sikret velbeslåtte Beatlesfan Jackie Holmes seg både George Harrisons tidligere hjem i Upton Green i Speke såvel som det tidligere hjemmet til Julia Stanley Lennon, Johns mor, i Bloomfield Road i Allerton. Hun planlegger å bosette seg i huset i Bloomfield Road, hvor Julia lærte unge John å spille banjo, og leie ut George Harrisons tidligere hjem i Upton Green i Speke som et objekt med Beatlestema. Huset i Bloomfield Road ble solgt for £155,000 i slutten av mars 2015, mens Upton Green gikk for £156,000 i oktober 2014.

Beatlesfan Jackie Holmes (49) eier nå tre Beatlesrelaterte hus i Liverpool. Foto: Liverpool Echo.
24. mars 2016 kjøpte hun altså sitt tredje Beatlesrelaterte hus på auksjon i Cavern Club, Admiral Grove 10 for £70,000. Hun sier til Liverpool Echo: "Jeg har kjøpt et Beatlehus hvert år siden 2014. Det er ikke slik at jeg vil kjøpe hver av Beatlenes tidligere hjem, husene jeg har kjøpt har en spesiell plass i Beatleshistorien".

"Jeg kommer til å pusse opp Ringos tidligere hus til akseptabel standard, og jeg ser etter en leieboer som vil ta vare på huset og sette pris på dets historie. Jeg elsker 50-tallet og jeg elsker the Beatles – jeg har fått mange venner i Liverpool på grunn av dette, og planlegger å flytte hit snart".

Hun synes at de husene hun har kjøpt er relativt billige, i forhold til boligprisene i London, der man knapt får kjøpt en garasje for det hun har kjøpt hvert enkelt Beatleshus i Liverpool for. "Jeg er fornøyd med prisen jeg betalte, og vil feire kjøpet sammen med venner når jeg er tilbake i London."

Andre oppkjøpere
I oktober 2013 ble John Lennons barndomshjem i 9 Newcastle Road i Wavertree (like ved Penny Lane), solgt på auksjon for £480,000 til en ukjent budgiver per telefon. Ett av Paul McCartneys barndomshjem i 72 Western Avenue ble solgt på auksjon i Cavern Club i februar 2015 for £150,000 til en anonym kjøper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar