21 juni 2018

Jubileumsutgave av "White album" bekreftet av Paul

Det BLIR jubileumsutgave av "White album", bekreftet Paul i et intervju.
I et intervju som ble publisert i går stilte intervjueren Paul et lurespørsmål: "Hvordan går det med 50-årsjubileumsutgaven av ‘White Album’, Paul?" Og Paul tok agnet: "Ja, alt er på plass, alt som gjenstår for meg er å godkjenne et par tekster. Alt er linet opp og alt er bra". Dermed kom bekreftelsen, dette er første gang noen i den indre kretsen faktisk har bekreftet at jubileumsutgaven er en realitet.

McCartney ble deretter spurt om det var noe han hadde glemt men som han kom på igjen når han lyttet på arkivmaterialet?

"Noe trigger et annet minne, men det er virkelig hyggelig for vi var et flott lite band - det tror jeg vi kan være enige om. Så for meg å være en del av dette og huske tilbake på det er flott; alle disse småtingene minnet meg om det og jeg lærer faktisk noe. Albumet i seg selv [‘White Album’] er veldig kult og det høres ut som om du befinner deg i samme rom; det er det som er så fint med å gjøre remastringer (han mener sikkert remiksinger Red. anm.). Men vi har også med noen demoer av noen sangene, så da strippes de ned til bare Johns stemme og en gitar. Man bare tenker at, hvor pokkers god var John?! Forbløffende. Vi bare drev og gjorde det, det var forbløffende. Vi koste oss."
Intervjuet finner du her.

Fra innspillingene av "Honey Pie".
Det siste er også i tråd med hvordan Ken Scott oppfattet disse innspillingene, ifølge foredragene han holdt i Oslo og Trondheim i sommer. Selv om mange kritikere har kalt det et oppsplittet album, fire soloalbum der de bare backet hverandre, eller at en og en Beatle bare spilte sine egne sanger, så oppfattet Scott dem mer som om at Beatles var tilbake som gruppe. Det var bare når de nærmet seg deadline og kom i tidsnød at de begynte å jobbe hver for seg i forskjellige studioer, og Scott mener at dette stort sett var Paul.

Nå som Paul har forsnakket seg og hemmeligheten er ute, regner vi at fler av de involverte nå vil stå frem og fortelle mer om jubileumsutgaven av albumet, kanskje ikke minst Giles Martin, som har hatt overoppsynet med å pusse støvet av de gamle opptakene.

1 kommentar:

  1. Fantastisk! Endelig! Dette gleder jeg meg til!
    Kjøpte albumet første gang på slutten av 1970-tallet. Betalte kr. 90,- og fikk dårlig samvittighet for å ha kjøpt noe så dyrt... Vanlige album kostet vel rundt 60,- kroner den gangen.
    Nå skal albumet kjøpes på nytt for ørtende gang. Men jeg fryder meg uansett!

    SvarSlett